tirsdag den 24. januar 2012

Runkne æbler

havde jeg i min frugtkurv. Derfor, med stop mad spild -kampagnen i baghovedet, besluttede jeg at de skulle bruges til noget istedet for at havne i skraldespanden, hvilket de jo nok normalt ville gøre :-/
Så hvad gør man lige med dem... bumbumbum jo altså jeg har masser af æblebåde i fryseren så det gad jeg ikke..
Så da jeg fandt ud af at min mor ville komme forbi, ja så faldt valget på kringle :-) hvad skulle man ellers byde uventede gæster...  dog var det en aftale at hun skulle komme, men det havde jeg så lige glemt hmm  :-) jaja hukommelse som en si :-)
Og da vi nu har fået en ny prinsesse, Tillykke til Joakim og Marie, så blev det til en Prinsessekringle ala Bettina

Giver 2 stk, godt til fryseren :-)

Dej:
100 g smør
2½ dl mælk
50 g gær
2 æggeblommer
100 g sukker
½ tsk kardemomme ( kan undlades)
600 g mel

Smelt smør og lun mælken heri, rør gæren ud i den lune blanding, og ælt de øvrige ingredienser i. Stil dejen lunt i ½ time.

Fyld
100 g blødt smør
100 g sukker
30 g mel
en håndfuld rosiner
revet marcipan efter smag ( brugt selv et ca 5 cm stort stykke )
4 æbler skrællet og skåret i tynde både
et drys kanel, hvis man har lyst

Smør, sukker, mel, rosiner og marcipan blandes sammen.

Ælt dejen sammen igen og del den i to. Rul hver klump til en lang oval. Fordel smørfyldet på midten af dejen. Tag med let hånd og drys æblebådene over, det gør ikke noget de ligger i lag. Drys med kanel. Fold endestykkerne ind mod midten først, for derefter at folde først den ene side og derefter den anden ind mod midten.
Stilles til hævning i 15 min. tænd ovnen på 200 grader ikke varmluft.
Lægges på en bagepapir klædt bageplade. Pensel med pisket æg og drys med sukker og evt. nøddeflager. Bages i ca 20 min






Ja sådan så mit færdige resultat ud... det er vist egentligt første gang jeg har prøvet at bage kringle og uhm ikke sidste :-) Den ene skar jeg over og smed i fryseren til en anden omgang uventede gæster.
Efter at have spist lækker kringle gik min mor og jeg en tur. Vi ville se om vi kunne se nordlyset, men nej snydt igen, det gad jeg ellers godt at se... men sikke alle de stjerner der er på sådan en kold frostklar aften... så noget flot fik vi dog kikket på :-)

Men her i denne kolde tid, pas på jer selv til vi snakkes ved igen :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar