mandag den 13. februar 2012

Traktorkage til Magnus

Så fik jeg lavet bøllebandittens traktorkage. Jeg nåede aldrig at lave en prøve, så jeg sprang bare ud i det og han blev rigtig glad for den. Hvilket jo er det hele værd :-)

Den er lavet af banankage smurt op med chokolade smørcreme. En meget tung kage, men banankagen faldt i rigtig god jord i børnehaven.
Havde kikket lidt rundt på nettet for at søge inspiration, og dette blev resultatet. Jeg lavede to brødforme med banankage og skar dem midt over og smurt chokoladecreme imellem.
Satte delene sammen som jeg syntes de skulle være og smurte chokoladecreme uden på også.
Den ene kage er brugt til snuden og bunden under førehuset, minus ca 5 cm så jeg skar af da den ellers ville være for lang. ca halvdelen af den anden kage er brugt til førerhuset, og det meste af den anden dele er brugt til vognen. For det skulle jo være en traktor med vogn på :-)
  Hjulene er lavet af banankage, jeg har nemlig bagt banankagen 4 gange. De er sat fast med et stykke af et grillspyd, stukket gennem den sort fondant og skjult under den gule cirkel..... Ja man lære jo hele tiden...
  I første forsøg lavede jeg en dobbelt portion og hældte den i 2 brødforme, med det resultat at de kun blev ca 5 cm høje ( hvilket viste sig at passer rigtig godt til hjul størrelsen :-)).. hmm ikke rigtig det jeg var gået efter.. så andet forsøg hed, dobbelt portion i 1 form, hvilket gav det ønskede resultat og dette gentog jeg så igen for at have nok :-).

Jeg har brugt noget nyt fondant denne gang fra Kagebutikken og det kan varmt anbefales. Jeg har før brugt noget som smagt meget kunstigt og det havde jeg ikke selv lyst til at spise, men det her er rigtig godt. Det hedder Dekofondant. Har selv farvet det ind med Wiltons pasta farve. Pynten er Royal Icing ( RI)

Banankage til en brødform.

6 æg
340 g sukker
4 tsk vaniliesukker, brugt selv 2 vaniliestænger
250 g mel
2 tsk bagepulver
200 g smeltet afkølet smør
2 - 3 moste bananer

Pisk æg, sukker og vanilie til en luftig æggesnaps. Bland mel og bagepulver sammen og vend det forsigtig i æggesnapsen, skiftevis med det smeltede smør. Vend det moste banan i. Hæld dejen i en smurt eller papirklædt form ( syntes det var nemmest med papir så var det lige at løfte kagen ud af formen ) Bages nederst i ovnen ved 175 grader alm ovn i ca 50 -55 min.
 ( en halv omgang passer så til hjulene )

Chokoladesmørcreme ( 1 portion var nok )

9 dl flormelis
2½ dl cacao pulver
180 g blødt usaltet smør
ca 1 dl lun mælk
3 tsk vanilie sukker ( eller 1 god vaniliestang)

det hele kommes i en skål og piskes luftigt. Hold dog mælken tilbage og tilsæt den lidt efter lidt alt efter hvor blød du vil have creme til at være.

Royal Icing
1 bæger æggehvider
ca 300g flormelis

Røres sammen, bare med en ske. Tilsæt flormelissen til konsistensen er "tør", dvs at den danner toppe der bliver stående. Man skal bare prøve sig frem. Delte den i små portioner og tilsatte pasta farve. Brugte den til at skrive med og til hø på vognen.
Selvføgelig skulle han jo også have en kage om aftenen, da der kom gæster og det blev den absolutte ynglings lagkage her i huset: Rutebil lagkage.
Den er lavet at hjemmelavet brun lagkagebund.
Passer til 24 cm form.

4 æg
2 dl sukker
1 dl kartoffelmel
1 dl mel
 2 tsk bagepulver
2 tsk vanilie sukker eller 1 stang vanilie, tilsættes der 3 tsk cacaopulver har man brun bund, ellers er det lys bund :-)
Pisk æg sukker og vanilie sammen til en luftig masse. Bland de tørre ingrediensser sammen og rør det i æggemassen.
Hæld det i en papirklædt springform.
Bages ved 175 grader, alm varme, i 35 min. lad afkøle og vent gerne til næste dag med at dele den.

Rutebil fyld:

1 bakke rutebiler knuses og blandes med ½ liter pisket fløde ( skal ikke piskes hårdt som når man skal pynte en lagkage, rutebilerne suger en del og det kan ende med at virke meget tørt. Men prøv dig frem) røres sammen og fordeles mellen bundene.

Den er en sikker vinder hver gang :-) Har her pyntet den med flødeskum, hvid glasur og royal icing.

Det er lang tid siden jeg sidst har fået bagt noget, men det fik jeg da gjort i denne weekend :-) sytens det er utroligt som tiden flyver når man sidder og fondnat nørder :-) tror sammenlagt at traktorkage tog 6 timer at lave, sådan fra første bagening til færdig... men sjovt og hyggeligt det er det... :-) glæder mig til det næste jeg finder på at lave, ved ikke hvad det er endnu, men skal nok finde på noget :-)

Indtil da pas på jer selv derude :-)

2 kommentarer:

  1. Super fin kage. Har læst din opskrift et par gange. Men er lige i tvivl om jeg skal gange den portion på kagen op så der bliver til to brøddforme? Eller om den angivne portion rækker til de to kager og man så derudover laver halv portion til hjul?

    Dejligt med en let tilgængelig måde at lave den seneste kage- du er dygtig

    Vh Camilla

    SvarSlet
  2. Hej Camilla. Tusind tak for de pæne ord. Jeg må indrømme at jeg også lige måtte læse opskriften igennem igen, det er jo længe siden. Men jo du skal gange op en gang mere for en brødform mere. og kun en halv til hjulene, den blev nemlig noget tung i det og hævede ikke så meget. Hilsen Bettina :-)

    SvarSlet