søndag den 22. januar 2012

Uhm.....

BRUNSVIGER.... først på ugen kom min kollega og jeg til at snakke om brunsviger, med det resultat at jeg har rendt rundt med lyst til den resten af ugen. Så i går bagte jeg den så :-) Det var da heller ikke vejr til andet, regn regn og slud... Så er sådan et stykke lækker friskbagt kage ikke at kimse af...
  Men brunsviger er jo ikke bare brunsviger. Når man, som jeg, kommer fra fyns land, så ved man at der findes rigtig rigtig mange forskellige måde at lave denne herlige sukkebombe på ;-)
  Jeg har gennem tidens løb afprøvet mange opskrifter, og er faldet for denne her. Den er lækker, bunden har den rette højede, ikke så tynd som en pizzabund og heller ikke drømmekage tyk. Altså perfekt ca 2 cm... fyldet er lækkert flydende uden at blive tørt og mængden passer. Den har været en sikker vinder hver gang jeg har lavet den. Opskriften er fundet på dk-kogebogen.

Brunsviger  ( passer til en stor bradepande ca 35 * 40 )

3 dl mælk
50 g gær
500 g hvedemel
50 g sukker
½ tsk salt
50 g smør stuetemp.

lun mælken, opløs gæren heri. Tilsæt hvedemel, salt sukker ælte det sammen med maskine eller pisker med dejkroge, dejen skal være lettere klisteret, tilsæt den bløde smør, rør godt sammen, drys med lidt mel og lad hæve i ½ time.

Fyldet består af 2 ting, kagecreme og sukkerblandingen.

½ brev kagecreme pulver
2 dl mælk

Mælk og pulver piskes sammen i ca 2 min med elpisker.

150 g blødt smør
300 g brunfarin

Rør smøren sammen med farinen og vend kagecremen i.

Rul dejen ud og læg den i en bradepande. Lav fordybninger men fingerne.

 Fordel fyldet over dejen.

Bages ved alm varme 175 grader i ca 25 min.
Bryg en kop kaffe eller the og velbekomme :-)
den er allerbedst på dagen, men skulle der være rester tilbage kan de sagtens spises dagen derpå :-)
En halv portion passer til en 23*33 pande og der er lige så god :-)

Ellers er der ikke sket så meget her, var nedlagt med halsbetændelse i sidste weekend, rigtig rigtig øv, 40 i feber og alt det der.. Så jeg har på ingen måde nået at lave den prøve kage til min søn endnu... Energien har været helt væk, men nu hjælper det på det. Så en af de nærmste dage hvor jeg har fri skal der traktorkagebages :-)
Har også været inde og bestille en lille familieferie til os.. Sidste år var vi lalandia i Billund inden den stores sommerferie. Jeg hader hader hader nemlig sådanne børnesteder når der er ferier. Totalt for mange mennesker og så koster det jo ærligtalt en enorm formue, hvilket jeg ikke vil betale. Vi var så heldige at få deres tilbud 3 overnatninger for 2 pris. Hvilket ungerne var vilde med og siden har de konstant talt om deres tur til lalandia og om hvornår vi skal afsted igen :-) jo det var en succes...
Var inde forleden dag på lalandias hjemmesiden og fandt det samme tilbud, dog er det ikke til sommer for da gælder tilbudet ikke.
Er så heldig at jeg ofte har hverdagsfri, så da jeg fandt en uge hvor jeg har nogle fridage og fik nogle ekstra fridage  ja så bestilte vi en ferie uge... Det bliver så sidst i marts, men ved I hvad, det koster under halvdelen af hvad det koster, 3 dage senere når påskeferien starter!! Det da utroligt. Men vi holder det som en hemmelighed for ungerne, gælder mig til at kunne fortælle dem det når tiden er, sådan cirka dagen før ;-) ellers bliver de helt uudholdelige :-) Så jo mor her skal holde sin fødselsdag i Lalandia, gad vide om jeg får en gratis is eller en monkey tonky bamse ;-) LOL

Ja ja slut for nu. Pas godt på jer selv :-)

2 kommentarer:

  1. Hvis du blinker med dine dejlige store bamse-øjne skal du nok få en is:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. ja det kunne jo være jeg skulle prøve det :-)

      Slet