fredag den 4. november 2011

Italiensk Biscotti...

er en af mine laster ( har mange) :-) elsker de tørre knasende lækre mandelkager uhmm. Så derfor har jeg i dag, for aller første gang bagt sådan nogle... kunne nemlig ikke finde nogen i den forretning jeg var i igår ;-) ja ja sådan er jeg...
Så da der var en opskrift i den julebog jeg lånte på bibloteket igår, ja er der ikke langt fra ide til handling.. når man nu lige har alle ingredienserne liggende :-)


Åh ja de er bare gode....

Italienske biscotti ( en plade fuld)

250 g mel
250 g sukker
2 æg
1 æggeblomme
150 g hele mandler m. skal
½ tsk bagepulver
2 spsk vaniliesukker
15 - 20 dråber mandelessens

Sæt ovnen på 180 grader varmluft.
Bland alle ingredienserne sammen i en skål. Mandlerne skal ikke hakkes. Ælt dejen med hænderne, den skal kune hænge sammen men være klistret. Tril dejen til stænger ( gøres bedst med nyvaskede hænder. det fandt jeg ud af. Så hænger dejen ikke så godt ved, men prøv jer frem) Læg stængerne på bagepapir på bageplade og bag midt i ovnen i ca 20 min.( jeg gav mine 13 min). Når de tages ud af ovnen, så tæl til 10 og skær dem ud med en meget skarp kniv hurtigt.
Hvis man lader dem være nu, er de sprøde og seje. Men vil man have dem hårde skal man lige vende dem om på pladen med snittefladen op og så 3 -5 min i ovnen ved 150 grader.
 Jeg syntes de er rigtig gode og ungerne er også faldet med et plask :-) Men tror faktisk at jeg næste gang vil tilsætte lidt af denne her som jeg fik i gave af min mor og hendes mand :-) TAK.

En italiensk Amaretto :-) wee den er også rigtig god.. Nå men min ide er at komme 1-2 tsk af den i, og evt nogle dråber mandelessens.. Men det må komme an på en prøve..
Jeg fik også en bog



Den har den herlige titel Mesterkokkens Bagebog..... jow jow en mesterkok kan også bage.... men gode gamle opskriften er den fuld af. Kager direkte fra Lauras kælderkøkken hos Varnæs.... det er dejlig læsning og et billede i ny og næ, inkl gamle noter og udklippede opskrifter ( bogen er fremskaffet hos en antikvar) elsker bare gamle bøger med sjæl... Skal nok afprøve nogle juleopskrifter i den :-)

Nå men rigtig god weekend til alle og pas på jer selv :-)











Ingen kommentarer:

Send en kommentar